Fælles for alle plejecentre
Praktiske oplysninger, der gælder for alle plejecentre.
Fælles for alle plejecentre
Der er mange ting, der skal gøres og huskes, når man står overfor en flytning.
Her har du en oversigt over de forskellige opgaver, der skal ordnes, når du flytter fra din nuværende bolig til den nye plejebolig.
Servicepakker
Når du bor på et plejecenter, kan du tilkøbe fire nedenstående servicepakker.
Priser på servicepakkerne i 2024:
Servicepakker |
Pris i kr. pr. måned |
Leje og vask af sengelinned. | 273 |
Rengøringsartikler, som indeholder fiberklude, toiletbørste, opvaskebørste, opvaskemiddel, toiletrens, universalrengøring, toiletpapir, køkkenrulle og affaldsposer. | 78 |
Toiletartikler, som indeholder hårshampoo, tandpasta, håndsæbe, showergel, hudcreme, sengebadsservietter og engangsvaskeklude. | 98 |
Vaskemidler til vaskemaskiner. | 19 |
Mad
På plejecenter betaler du for maden.
Kostpriser på mad på Silkeborg Kommunes plejecentre i 2024:
Måltider |
Pris i kr. pr. dag |
Pris i kr. pr. måned |
Hele kostpakken | 135 | 4.113 |
Morgenmad | 21 | 628 |
Hovedmåltid incl. biret | 82 | 2.480 |
Frokost/let aftensmåltid | 33 | 1.005 |
Sådan fungerer fast tilknyttet læge
Plejecentret har indgået en aftale med en læge, der er fast tilknyttet til plejecentret. Den fast tilknyttede læge fungerer som almindelig praktiserende læge for de beboere, som vælger den fast tilknyttede læge som sin egen læge.
Samtidig bliver du tilknyttet det lægehus, som lægen er en del af. Det betyder, at du ved for eksempel akut sygdom eller lægens fravær bliver tilset af den læge i lægehuset, som har bedst tid.
Lægen kommer derudover nogle timer på plejecentret for at vejlede og rådgive personalet om blandt andet at forebygge udvikling af sygdom, observationer og behandling.
Formål med samarbejde mellem Seniorrådet og plejecentrene
- At Seniorrådets formål om at medvirke til at øge medindflydelsen og medansvaret for kommunens ældre imødekommes ved, at der skabes kontakt mellem Seniorrådet, beboere og lokallederne på plejecentrene
- At Seniorrådet får indblik i livet på plejecentrene
Hvordan udformes samarbejdet
- Seniorrådet udpeger kontaktperson til alle plejecentre
- Der er opslag på de enkelte plejecentre om, hvem der er kontaktperson (billede, telefonnummer og mailadresse)
- Kontaktpersonen inviteres til møde på plejecentret indenfor de første måneder efter at Seniorrådet har udpeget kontaktpersoner, til afstemning af det fremtidige samarbejde mellem Seniorrådets kontaktperson, den politiske kontaktperson og lokallederen på plejecentret
- Kontaktperson fra Seniorrådet, den politiske kontaktperson, beboer- og pårørenderepræsentant, medarbejderrepræsentant og lokalleder mødes minimum 1 gang årligt
- Resultat af det kommunale tilsyn behandles 1 gang årligt
- Dialog og refleksioner over hverdagslivet og udviklingen på det enkelte plejecenter
- Kontaktpersonen inviteres til arrangementer på plejecentret
- Referater af Seniorrådets møder fremlægges for beboere og pårørende på plejecentrene, f.eks. på plejecentrets opslagstavle.